Zavore / Utekanje

Tehnična vprašanja, ki se dotikajo različnih modelov

Moderator: Tehnika moderatorji

Uporabniški avatar
DaviiD
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1165
Pridružen: Če Jul 01, 2004 11:48 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor
Kontakt:

Ravno danes sva se s prijatu-om menla o tem.
Namrec, zakaj je potrebno utekavanje zavornih ploscic in kaj se sploh zgodi ? Zavore ne delujejo tako da plosica stisne ob kovinski disk in zaradi tega bremza, ampak se na disku med utekavanjem ustvari sloj ki ga pusti ploscica in sele ko se ta sloj ustvari bremze pravilno delajo (podobno kot na dragih najprej naredijo burnout da se na cestiscu ustvari nov sloj gume na katerem potem boljse prime).
In pa med bremzanjem morejo ploscice biti na svoji delovni temperaturi, da se ta sloj sproti nalaga, ce ne ga scoha iz diska. Zato ni dobro za normalno mestno voznjo uporabljati super sportnih ploscic, ker nikoli ne bodo prisle na delovno temperaturo zaradi cesar bo slabsi efekt bremzanja, vecja obrama diska.

Sam sem pred nekaj casa kupil PAGID racng ploscice in sem bil nad njimi najprej zelo razocaran. Nisem mogel razumeti zakaj navadne ICER ploscice delajo bolje. Pol sem pa malo prebral na to temo in poskusil s pravilnim utekanjem:
- Najprej nekajkrat normalno zabremzas da se zavore malo segrejejo.
- Potem naredis 8 ustavljanj od 100-20 km/h (za sportne ploscice od 160-20 km/h)
- Pocakas da se bremze ohladijo (po 6 ustavljanju prisilno hlajeni diski diski zarijo)
- Ponovis 8x ustavljanje
- Pocakas da se ohladijo

Stevilo ustavljanj prilagodis temu kdaj neha bremzat (ne ventilirani diski verjetno ze po 4 ustavljanju). Ko gres drugo serijo je treba bit pripravljen ker bremza kot pri norcih. Pomembno pa je da se nikoli skozi celi postopek pri vrocih zavorah ne ustavis, ker se s tem materjal iz ploscic ne prenese enakometno in potem trese pri bremzanju.
Rezultat je taka kovinsko siva barva diskov (bom slikal ce mi bo uspelo) in pa neprimerno boljse bremzanje. Tisti s sportnimi ploscicami je dobro da to ponovijo vsakih tolko, ker se pri mestni voznji bremze ne segrejejo na delovno temperaturo.
andrejk
Alfist
Alfist
Prispevkov: 457
Pridružen: Če Nov 24, 2005 2:48 pm
Član Alfa Kluba: 0

Tisto kako poteka bremzanje ni res. Ustvarja se trenje med diskom in ploščico in se ne nalaga noben sloj na disk.
Miholl
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 5328
Pridružen: Po Okt 18, 2004 3:40 pm
Vozilo: 156 sw
Kraj: Novo mesto
Kontakt:

Če folk tko utekava bremze mi je pa jasno zakaj jim zdržijo ploščice in diski 15k km....sej že s tem utekanjem skurš vse skp...od 100-20kmh 8x na polno al počas?? Ker če je na polno....pol greš loh kr po še en komplet če maš obične bremze...
Uporabniški avatar
DaviiD
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1165
Pridružen: Če Jul 01, 2004 11:48 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor
Kontakt:

Ok. Jaz sem napisal kar sem prebral in preizkusil (in se je izkazalo za res). Pri meni dela in ne skurim ploscic v 15k km. Bremza se na polno.
Kdor zeli naj proba, kdor ne pac ne.

Ne govorit na pamet, ampak precitajte malo prvo.

Koda: Izberi vse

PROPER BREAK-IN OF ROTORS AND PADS IS CRITICAL. Not properly doing so can cause permanent damage to rotors and adversely effect overall brake performance. Pads and rotors interact with each other to provide efficient brake performance. The break-in or bed-in procedure is done to condition the pad/rotor interface. [b]Depending on the pad used, more or less pad material is uniformly transferred onto the disc as a thin film.[/b]

Koda: Izberi vse

Step 2: Make 5 consecutive stops from 50 mph (80 kph) down to 10 mph (15 kph). After the 5th stop, allow your braking system to cool for approximately 30 minutes. This completes the break-in of your pads to the rotor surface.
http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm


Edit: podoben postopek je pisal tudi na skati od EBC diskov (sicer za motor, ampak ideja je enaka).

Racingboy: kaj ti menis, glede na to da se s tem pogosto srecujes ?
Zadnjič spremenil DaviiD, dne So Nov 04, 2006 5:36 pm, skupaj popravljeno 1 krat.
stuntz
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 2340
Pridružen: Sr Avg 04, 2004 9:51 pm
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Zagorje

ti pa prjatu ga pošteno fukata :) tist kr piše na škatlici od ploščic za utekanje vela sam pri dirkalniku s pravim diskom in pravim oljem v zavornem sistemu.


Diski so sivi zato ker oksidirajo spremenjena mikrostrutkura in se še raje pregreva.


Zaka ti misleš da so dirkalni diski narezani? zato da sčisti prah od zavornih ploščic da je boljši stik med ploščico in diskom.



Utekanje je pa zato da se vrhnji sloj s katerim je našpricana ploščica (preprečuje staranje materiala v skladišču) in ta fuk se če se prec na polno bremza vžge na površino težko izrabi in pol so ploščice fuč.
Freedom of speech ? What is that some brand of toilet paper? Found it at ( cant say PM me ) :D
Uporabniški avatar
DaviiD
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1165
Pridružen: Če Jul 01, 2004 11:48 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor
Kontakt:

stuntz napisal/-a:ti pa prjatu ga pošteno fukata :) tist kr piše na škatlici od ploščic za utekanje vela sam pri dirkalniku s pravim diskom in pravim oljem v zavornem sistemu.


Diski so sivi zato ker oksidirajo spremenjena mikrostrutkura in se še raje pregreva.


Zaka ti misleš da so dirkalni diski narezani? zato da sčisti prah od zavornih ploščic da je boljši stik med ploščico in diskom.



Utekanje je pa zato da se vrhnji sloj s katerim je našpricana ploščica (preprečuje staranje materiala v skladišču) in ta fuk se če se prec na polno bremza vžge na površino težko izrabi in pol so ploščice fuč.
Tisto je bilo napisano na skatli od OEM diskov (torej cisto serijskih, ne sportnih).

To barvo ki jo opisujes poznam. vendar to ni taksna barva.

Sportni diski so narezani zaradi boljsega odvajanja praha ki nastane pri obrabi ploscic, vrtani pa delno zaradi tega, delno pa zaradi odvajanja toplote in seveda zaradi tega da so lazji.

Si ze kdaj poskusil dat malo rabljeno ploscico na novi/drugi disk ? Zakaj ne prime tako kot bi mogla ? Mislis da je to zato ker so v stari ploscici risi od prejsnjega diska in ne naseda s celo povrsino ? Zakaj pa potem ce das ploscice samo ven in nazaj not (in valda ne trofis tocno isto pozicijo kot si jo imel prej) bremza ok ?

Zakaj se meni po 3000 km pagidove ploscice niso utekle tako kot bi se morale, potem pa je naenkrat po 12 km voznje (med ajnfaranjem) zacela delat super ?

Jaz pac zagovarjam to teorijo, ker sem jo prebral, preizkusil in se mi je zdela logicna. Ce me kdo poskusa prepricati nasprotno naj to prosim argumentira in to ne v stilu "tako pac je". Nisem trmast clovek ki se ga nebi dalo prepricati nasprotno, se celo z veseljem zvem kaj novega. Tukaj ne gre za to da bi se mi prepirali, ampak za to da ima se kdo na forumu kaj od tega.
Uporabniški avatar
SHadowX
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 2587
Pridružen: Sr Sep 24, 2003 2:26 am
Član Alfa Kluba: 1

DaviiD napisal/-a: Si ze kdaj poskusil dat malo rabljeno ploscico na novi/drugi disk ? Zakaj ne prime tako kot bi mogla ? Mislis da je to zato ker so v stari ploscici risi od prejsnjega diska in ne naseda s celo povrsino ? Zakaj pa potem ce das ploscice samo ven in nazaj not (in valda ne trofis tocno isto pozicijo kot si jo imel prej) bremza ok ?
Zato ker se utečena ploščica, potem ko jo vrneš, sama postavi na svoje mesto v skladu zaviranjem, trdoto raznih fiksirnih vzmeti in seveda že v poprej utečenimi sledmi v zavornem disku. Kot je omenil ze stuntz, vsebuje čisto vrhnja plast tudi nekaj konzervansov. Za test, podrgni nove ploščice ene parkrat po srednje grobem brusnem papirju in potem primerjaj prijemanje pred utekanjem. Prijemanje novih ploščic je še toliko manjše, če je v kompletu menjan tudi nov disk. Če si kdaj poskusil očistit nov disk konzervansov se spomniš da je površina vse prej kot zelo gladka. Vse mikro izbolkline, ki so ostale od izdelave diska, zgladi frikcijsko-abrazivni material v ploščicah samih - deluje kot brusilni material.
DaviiD napisal/-a: Zakaj se meni po 3000 km pagidove ploscice niso utekle tako kot bi se morale, potem pa je naenkrat po 12 km voznje (med ajnfaranjem) zacela delat super ?
Razlag je lahko veliko, a so seveda brez konkretnih dokazov le ugibanja. Možno je, da dokler nisi dobro pregrel zavornega sistema ja zaradi akumuliranih smeti na vodilih ploščica pritiskala na disk le z delom svoje površine. Možno je, da si kdaj pri kakšnem zaviranju pregrel ploščico in le ta ni "prijemala" toliko kot bi morala dokler nisi odstranil uničene plasti, ...
DaviiD napisal/-a: Jaz pac zagovarjam to teorijo, ker sem jo prebral, preizkusil in se mi je zdela logicna. Ce me kdo poskusa prepricati nasprotno naj to prosim argumentira in to ne v stilu "tako pac je". Nisem trmast clovek ki se ga nebi dalo prepricati nasprotno, se celo z veseljem zvem kaj novega. Tukaj ne gre za to da bi se mi prepirali, ampak za to da ima se kdo na forumu kaj od tega.
Ko si prej omenjal drag in "nanašanje" gume na asfalt. V bistvu je največja prednost tistega početja ogrevanje gume in s tem povečevanje njenega količnika trenja in lepenja. S tem predvsem poskrbiš, da guma bolje prime po celi stezi, ne pa le tisti meter ali dva, ki nista edina pomembna za dobro trakcijo.

Zavorne ploščice delujejo v osnovi, kot frikcijski element in posledično tudi abrazivni(brusni), večja kot je sila trenja med ploščicami in kovino diska večja je zavorna sila, bolj se disk greje, ... Material iz katerega so ploščice ne ustvarja nobene plasti, ampak se kot vsi drugi brusni materiali, ko ga več ne veže lepilo, oddvoji od celotnega brusa, v našem primeru zavorne ploščice, iz tega nastane tisti črn prah. V primeru, da bi se material ploščic "nalagal" na disk, bi bili diski vedno debelejši, ploščice tanjše in ob naslednji menjavi, bi disk vrgli stran ker je predebel in ne ker bi bil pretanek.

Koeficient trenja, pri takšnih materialih skoraj nikoli ni najboljši, če material drsa bo predmetu iz istega materiala. Praktično vedno so formulirani, da delujejo najbolje na točno določenem materialu v določenem območju hitrosti "brušenja" in pod določenim območjem pritiska. To se kaže predvsem v tem, da ploščice različnih proizvajalcev različno prijemljejo, se različno obrabljajo in različno obrabljajo disk.
Emperor of The Dark Realm
Uporabniški avatar
bass
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 3874
Pridružen: Po Mar 13, 2006 1:45 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Ljubljana

Ok, za ploščice recimo, da je dobro to utekavanje, kaj pa za disk? Ploščica se seveda bo oblikovala po profilu diska, a med tem mislim, da ni najbolje za kovino, da jo na polno ružiš z novo ploščico, ali pač?
Res je namreč, da še ni primernega stika med diskom in ploščico in je trenje po moji logiki manjše, je pa zato neenakomerno razporejeno in tiste višje točke ploščice pritiskajo na manjšo površino, torej ustvarjajo večji pritisk na manjši točki diska.

Kot primerjava za ilustracijo - moški čevlji na parketu in pa visoke petke na parketu - ženska ima po navadi manj kil, a bo s petkami zaradi manjše površine podplata vseeno bolj poškodovala parket kot moški z 2x več kg, katerega teža se razporedi po celem podplatu čevlja. Tukaj je seveda izvzeto trenje, point je pritisk.

Kako se pa nov material obnaša zaradi trenja in temperature pa nebi vedel.
Jeremy Clarkson napisal/-a:You can not be a true petrolhead until you have owned an Alfa...
stuntz
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 2340
Pridružen: Sr Avg 04, 2004 9:51 pm
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Zagorje

Sej se ne kregamo sam po dolgem času debata ki nekam pelje :). Tista navodila ki si jih opisal za utekanje zavronih ploščic je blo prakticirano sam na dirkalniku kjer si ne moreš privoščit pač prvih 500 kilometrov normalne uporabe (je rallya že zdavnej konec). Drugače pa 500 km počasi brez velikih obrementiev pol pa po gasu pa obremenjevat čene je prevelik temperaturni stres na vseh komponentah in sam prej menjaš diske in ves sranje vsaj tko mi je razložu gospod Lulik.


Pa še neki ko menjaš zavorne ploščice ali zbrusiš vodila jih namažeš s kako keramično mastjo ipd? KEr je velikrat da zarad rje prahu od prejšnjih ploščic tanove sploh nočejo delat tko k je treba al pa se pošrek zataknjeop in sam z delom bremzajo. Je pa lahko točno v tem fora da ko si preobremenil je zdrobilo to rjo in svinjarijo pol je pa delal tko kokr je treba.
Freedom of speech ? What is that some brand of toilet paper? Found it at ( cant say PM me ) :D
Uporabniški avatar
DaviiD
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1165
Pridružen: Če Jul 01, 2004 11:48 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor
Kontakt:

stuntz napisal/-a: Pa še neki ko menjaš zavorne ploščice ali zbrusiš vodila jih namažeš s kako keramično mastjo ipd? KEr je velikrat da zarad rje prahu od prejšnjih ploščic tanove sploh nočejo delat tko k je treba al pa se pošrek zataknjeop in sam z delom bremzajo. Je pa lahko točno v tem fora da ko si preobremenil je zdrobilo to rjo in svinjarijo pol je pa delal tko kokr je treba.
Ja. Uporabljam bakrovo mast, ker je dokaj dobro temperaturno odporna. Vedno pazim da ploscica dobro nalega.
Pri meni ni bil problem rje ali umazanije, ker je bilo pred tem vse spucano (cilindrov nisem imel na avtu), zamenjana tesnila na celjustih, ... Diski pa so bili rabljeni cca 1000 km in sploh se niso imeli nobenega roba in nic. Kot bi bili novi.
Uporabniški avatar
luni
Alfa Freak
Alfa Freak
Prispevkov: 617
Pridružen: To Feb 21, 2006 1:35 pm
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor

To kar je Daviid napisal ni izmisljeno. Vsi proizvajalci ploscic in diskov (vkljucno z velecenjenim Brembom in Taroxom) priporocajo tocno taksen postopek. Ampak valjda da narod bolje ve sam :lol:
stuntz
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 2340
Pridružen: Sr Avg 04, 2004 9:51 pm
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Zagorje

ja jest vem da je tak postopek ki ga priporočajo vsi. Pa ni to narod kar ti govorim ampak človek ki je vozu več rally avtov pa delav na njih kokr sva jih jest pa marsker tukej skupej vidla u življenju.
Freedom of speech ? What is that some brand of toilet paper? Found it at ( cant say PM me ) :D
Uporabniški avatar
DaviiD
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1165
Pridružen: Če Jul 01, 2004 11:48 am
Član Alfa Kluba: 0
Kraj: Maribor
Kontakt:

Vem da je minilo ze precej casa, ampak vseeno...

Se enih par linkov da podprem svojo teorijo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake

Koda: Izberi vse

Although it is commonly thought that the pad material contacts the metal of the disc to stop the car, the pads work with a very thin layer of their own material and generate a semi-liquid friction boundary that creates the actual braking force.
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_wa ... isk.shtml#

Koda: Izberi vse

When these pads reach their effective temperature limit, they will transfer pad material onto the disc face in a random and uneven pattern.
Pa se par zanimivih clankov na temo zavor:
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
Uporabniški avatar
SHadowX
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 2587
Pridružen: Sr Sep 24, 2003 2:26 am
Član Alfa Kluba: 1

Zanimivo branje, ampak nekaj mi še vedno ni jasno, če je za prenos materiala iz ploščic na disk potreben večji pritisk in temperatura ali to ne pomeni, da zavore po nekem času od vtekanja pričnejo slabše delovati in je vtekanje potrebno izvajati periodično?

Ali mogoče to pomeni, da se transfer frikcijskega materiala na disk izvaja tudi med normalno uporabo zavor in potem takem agresivno vtekanje ni potrebno zavoljo prenosa materiala ampak zgolj hitrejšega naleganja obeh površin?
Emperor of The Dark Realm
Uporabniški avatar
El Barto
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 6823
Pridružen: Ne Jan 15, 2006 7:25 am
Vozilo: Alfa Romeo Stelvio Q4 2.0 MA 280 2019
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2001
Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2006
Kraj: Gorje

Jaz ji še nikol nisem tako utekal (ali skorajda zažigal), sicer je pa svar zanimiva za branje ...

Je pa na Lukasovih za 75-ko (prednjih) pisalo, da se je v prvih 150 miljah potrebno izogibat močnemu zaviranju.
Alfa Romeo - made in Italy, perfected in my garage
Odgovori
  • Informacija