Kaj sploh je MAF/LMM/senzor pretoka zraka?
Senzor pretoka zraka (v nadaljevanju MAF) je elektronska naprava, ki meri količino pretočenega zraka v motor in prilagaja mešanico goriva. Princip njegovega delovanja je s pomočjo segrevanja določene površine (žičke ali ploščice), ki se nato s prehajanjem zraka skozi ohlaja, senzor pa meri, kako hitro ohlajanje poteka, saj mora stalno dovajati tok za vzdrževanje temperature določene površine.
Originalen, nov senzor pretoka zraka:
Zelo pogosto pa se dogaja, da MAF podaja napačne podatke motorju zaradi različnih vzrokov; najpogosteje zaradi umazanije, ki se nabere na površini (vzrok umazanije pa je športni filter, umazan zračni filter ali olje), v najslabšem primeru pa preneha delovati in potreben je nakup novega. Cene MAF-a so astronomske, zato se večina zateka k nakupu neoriginalnega dela, katerega cena je polovična ali še nižja od originala.
Kako vemo, da nam MAF pošilja napačne podatke: *
- motor ima v prostem teku nemirne obrate, ki skačejo od skoraj 0 do 1000 rpm ali več
- avto se ob pospeševanju čuti zadušen ali cuka
- zelo dolgo nabira končne obrate
- povečana poraba goriva
- motorju zmanjka moči pri 3/4 obratov
- hladen motor težko nabira obrate
- slabo odzivna stopalka za plin...
* enake oz. podobne simptome lahko povzroča lambda sonda! Če je MAF samo umazan, vam tega na diagnostiki ne bo pokazalo in tudi lučka za motor se ne bo vklopila. Ta se vklopi le v primeru, da MAF popolnoma odpove ali pa se ga odklopi. Njegovo delovanje pa lahko preverite tudi tako, da vam vaš kolega alfist posodi svoj MAF in ga začano zmontirate v svojo Alfo. Če je razlika opazna, je vzrok odkrit.
Postopek čiščenja MAF-a
Kaj boste za čiščenje MAF.a potrebovali:
- čistilni sprej za senzor pretoka zraka, ki se dobi v vsaki trgovini z rezervnimi deli in stane okoli 6€ (200 ml). Jaz sem kupil CRC mass air flow sensor spray
- navaden izvijač
- 10 mm gedoro s podaljški
- klešče
- WD-40 ali drugo sredstvo za podmazanje
- krpo za brisanje, ki ne pušča bombažnih dlak
- eno uro časa in malo živcev (ter okolje brez otrok, da vam ne odnesejo vijakov ali skrijejo senzorja)
Postopek:
1. Kje v avtomobilu se MAF nahaja?
Prikazan je MAF v GTV (2.0 TS).
Slika: 5in3 Alfa Romeo 145 1.8 TS
2. Če si celotno stvar pogledamo od bliže vidimo naslednje stvari:
1- MAF
2- Priklop MAF-a
3- Priklop senzorja temperature zraka
4- Pokrov zračnega filtra
5- Objemka cevi za zrak (tukaj bomo vzeli celotno zadevo narazen)
3. Tole je priklop MAF-a. Odklopimo ga tako, da pritisnemo žičko, ki se nahaja na eni strani priklopa, navznoter in priklop potegnemo narazen. Pomembno je le, da avta nimamo prižganega ali danega kontakta. Ko MAF odklopimo damo kabel na tašno mesto, da se ne bo zapacal, namočil ali umazal. Odklopimo tudi senzor za temp. zraka.
4. Vzamemo 10mm nastavek za ključ in izvijemo 5 vijakov, ki MAF držijo čvrsto na mestu. Če so vijaki zarjaveli, jih zamenjamo z nerjavečimi.
5. Odstranjene dele shranimo na varno mesto in jih pred tem očistimo!
6. Z izvijačem odpnemo objemke na ceveh. Rabite res navodila za kaj takšnega?
7. Cevi zelo previdno in narahlo vzamemo narazen. Lahko si pomagate z izvijačem in cevi malo "vzpodbudite" k premikanju; najlažji način je ta, da celotno cev, potem ko vzamemo MAF iz filtra, zavrtimo navzgor in nato počasi izvlečemo. Previdni morate biti edino pri tem, da gumijaste oz fleksibilne cevi ne poškodujete ali natrgate, saj boste s tem povzročili simptome, ki jih sedaj odpravljate.
8. MAF in cev razstavimo. Odpnemo objemko in vzamemo narazen. Cevi lepo očistimo, da so znotraj čiste. Jaz sem očistil tudi notranjost zračnega filtra in ostale cevi do motorčka prostega teka.
9. S sprejem za čiščenje MAF-a očistimo MAF. Pošpricamo ga vse okoli, pri tem pa se najbolj osredotočimo na predele označene s puščicami. POZOR: MAF-a nikoli ne čistite z agresivnimi spreji za čiščenje zavor ali kaj podobnega, saj ga boste uničili! Prav tako ga ne smete prijemati z roko, se ga dotikati, čistiti z vatiranimi palčkami za ušesa in podobno.
10. Ko se MAF in cevi posušijo, začnemo vse sestavljat nazaj skupaj. Najprem malo z WD-40 namažemo ustje MAF-a in ga previdno potisnemo v ustje zračnega filtra. Za pravilno lego MAF-a si pomagamo s kovinsko ploščico, ki ima dve odprtini: eno za določanje položaja MAF-a in eno za določanje položaja na filtru (rdeče puščice na sliki). Dobro je, če tudi vijakom privoščimo WD-40 kopel.
11. Ostali dve ploščici damo na svoje mesto in privijemo z vijaki. Ko je MAF čvrsto privit, na njega damo cev, ki jo, da bo enostavneje zdrsela na mesto, malce pošpricamo z WD-40 (ne po notranjosti cevi!). Priklopimo MAF z kablom. Cev nataknemo na MAF in jo spojimo tudi na zgornji strani. Zatisnemo objemke, ki jih moramo s kleščami spojiti, da preskočijo preko. Priklopimo senzor temp. zraka.
12. Vse elemente še enkrat pregledamo, če je vse priklopljeno in privito. Sedemo v avto in ga prižgemo. Če lučka za motor po nekaj sekundah ne ugasne, potem ste ali napačno priklopili MAF, ga sploh niste priklopili ali pa ste ga uničili Če lučka ugasne se zapeljemo na testno vožnjo; razlika bi morala biti takoj opazna.
13. Občudujte svoje delo in se hvalite pred sosedom. Bodite zadovoljni, saj ste naredili nekaj koristnega za vas in vašo Alfo.
Čim manj pokvarjenih MAF-ov vam želim,
Aleš
Podoben postopek je tudi za 3.0 V6 motor
Potrebujemo:
- vse isto kot za TS
Kje se nahaja MAF pri V6 motorju:
1- objemka, ki jo moramo odpeti (na MAF-u je še ena)
2- celotno cev za zrak vzamemo ven
Postopek:
1. Najprej zračni, z majhnim šrufncigerjem (izvijač) se stakne objemki na zračnem vodu. V mojem primeru na obeh straneh dušilnika sesalnih šumov (št. 2 na zgornji sliki)
2. Dušilnik šumov se potegne iz MAF-a in gibljive cevi pred dušilno loputo
3. Pogled na ohišje filtra z 4-mi vijaki (eden se skriva pod dovodno cevjo v hladilnik) - originalni so ponavadi dobro zarjaveti, a v mojem primeru sem jih že prejšnič zamenjal za inox (kakor tudi večino drugih na izpostavljenih mestih). Odklopimo MAF: pritisnemo na žičko, ki je na konektorju in ga potegnemo narazen.
4. Če želimo očistiti tudi zračni filter in notranjost ohišja, potem odvijemo še dva vijaka, ki sta obkrožena na sliki.
5. Zelo rado se zgodi, da vijaki na pokrovu zračnega filtra zarjavijo do te mere, da jih je potrebno izvrtati in vstaviti nove, po možnosti nerjaveče.
5.1. Odvijemo vijake, ki držijo MAF na pokrov zračnega filtra.
6. S sprejem za čiščenje MAF-a očistimo MAF. Pošpricamo ga vse okoli, pri tem pa se najbolj osredotočimo na predele označene s puščicami. POZOR: MAF-a nikoli ne čistite z agresivnimi spreji za čiščenje zavor ali kaj podobnega, saj ga boste uničili! Prav tako ga ne smete prijemati z roko, se ga dotikati, čistiti z vatiranimi palčkami za ušesa in podobno.
7. Ko se vse posuši in so vse cevi čiste (če je filter zraka umazan, ga zamenjamo!) sestavimo vse nazaj v obratnem vrstnem redu. Pri namestitvi MAF-a na zračni filter si pomagamo s kovinsko ploščico, ki nakaže pravi položaj MAF-a.
8. Objemke stisnemo z navadnimi kleščami ali papagajkami. Priklopimo MAF in še enkrat pregledamo, če smo vse vijake pričvrstili pravilno in vse cevi namestili tesno (pri tem si lahko pomagamo z WD-40).
9. Sedemo v avto in ga prižgemo. Če lučka za motor po nekaj sekundah ne ugasne, potem ste ali napačno priklopili MAF, ga sploh niste priklopili ali pa ste ga uničili ! Če lučka ugasne se zapeljemo na testno vožnjo; razlika bi morala biti takoj opazna.
Zahvala El bartu za slike in opise postopka pri V6
Uredil: Aleš Horvat