Kadar teče beseda o ZDA, se zadnje čase pri nas vse preveč govori o neumnih debelih američanih z Bushem na čelu, prihodnjih volitvah, orožju in poceni bencinu. Vendar sem se jaz tekom več tedenskega poslovnega izleta odločil, da zanemarim govorice in si pogledam njihovo pozitivno plat. Tako se je minuli vikend ustvarila priložnost za ogled PRAVEGA drag racinga.
Prizorišče dogajanja
Rockingham Drag Way, Severna Karolina, kakih 75 milj južno od Raleigha. Nasproti Drag Way-a je tudi ogromni stadion in znotraj njega ogromna krožna steza
Dogodek
2004 IHRA Finale v vseh drag divizijah, 22.10. - 24.10. IHRA - International Hot Rod Association (obstaja tudi NHRA - National HRA). To je bil tri dnevni dogodek, petek in sobota namenjena kvalifikacijam, nedelja finale. V bistvu so tekmovalne ekipe razumljivo tja prišle še dva dni pred začetkom..
Plakati ki vabijo na obisk:
http://www.rockinghamdragway.com/flyers ... rldfinals/
Več o stezi sami:
http://www.rockinghamdragway.com
Jaz sem bil tam v nedeljo, gledalcev je bilo ne preveč - mogoče par tisoč. So pač v soboto prišli v večini. Vreme oblačno, k sreči brez padavin, temperatura nekje 16°C.
Vse skupaj
Vstopnina 35$, vendar si lahko dobil kupon za 15$ popusta če si šel v času pred nedeljo v katerega izmed Hooters barov kaj pojest (Hooters je glavni sponzor IHRA tekmovanja). Za tiste, ki ne veste, to je veriga barov/restavracij za katere je bistvena značilnost da v njih strežejo lepa brhka mlada dekleta v oprijetih in skopih uniformicah. Ob postrežbi potem prijazno klepetajo z gosti Seveda je cela industrija in ikonografija za tem, od "koledarjev za avtodelavnice" do uniform.
V ceno je vključeno nemoteno sprehajanje v boksih, bolje rečeno v zaledju - kjer so posamezne ekipe, vsaka vsaj z enim ogromnim vlačilcem. Torej sem lahko hodil od ekipe do ekipe, si ogledoval stroje, šel neposredno do piste, na 1.5 m odaljenosti gledal in občutil start pod 7 sekundne Top Dragster mašine.
Najbrž je ravnodošnosti do vsiljivih gledalcev botroval tudi relativno majhen obisk, kakorkoli že dostop do ozadja je zelo navdušujoča reč.
Pista:
Vse skupaj je bilo izjemno dobro organizirano, ker je nastopalo polno različnih kategorij so cel dan zelo uigrano potekali drag dvoboji. Časi so bili med 10 in 6.5 sekund - pač glede na različne kategorije. Vozila se razlikujejo glede na:
-predpisan motor (kateri V8, supercharger ja ali ne, nitro ja ali ne)
-šasijo (razlika le-te glede na original - lahko je originalna brez klete, lahko ojačano s kletko, lahko posebno narejena cevna šasija...)
-karoserija (brez ali z)
-podvozje
-razno
Skupno vsem pa je gorivo ki je v osnovi bencin z raznimi dodatki ki povečujejo oktansko število. Torej visokooktanski bencin.
Nekaj izbranih zanimivosti:
Dragster avtobus (izven kategorije)
(klikni thumbnail za večjo sliko)
in njegov motor
(klikni thumbnail za večjo sliko)
Top Dragster kategorija
pred štartom. Pozor na človeka z gorilcem v roki - segreva nitro jeklenko zato da bo zadosten pritisk plina.
(klikni thumbnail za večjo sliko)
na štartu
(klikni thumbnail za večjo sliko)
Pro Stock kategorija:
(klikni thumbnail za večjo sliko)
Samo progo so pred resnimi - četrt, pol in finalnimi nastopi parkrat tudi pošteno počistili, polivali (naprej voda, potem "lepilo" in alkohol) in posušili. Pri tem uporabijo kar nekaj zato namenskih strojev. Na slednji sliki si lahko ogledate "reaktivni sušilnik":
(klikni thumbnail za večjo sliko)
RESNA STVAR
Čeprav so 6-7 sekundni (na 402 metra) avti že kar resna stvar, se pravo začne s t.i. "Funny cars" kategorijo: ogrodje šasije je cevno, motor je pred voznikom, ki ima sredinsko nameščen sedež. Karoserije v bistvu ni - je samo iz karbona narejen pokrov ki imitira avto - imitacija oz. paint job je narejen po želji seveda. Ko se voznik vsede pač čez njega zaprejo pokrov - plastično "karoserijo". Edina odprtina nad voznikom je 50x50 cm loputa, ki jo vozniki med vzvratno vožnjo neposredno po burn out-u vztrajno odpirajo/zapirajo. Najbrž zračijo notranjost zaradi plinov in vročine, kajti neizoliran motor je kak meter od voznika.
Tehnični podatki: največ 500 kubičnih inčev (skoraj 8.2 litra) V8 iz aluminija (426 hemi od Chryslerja), supercharger, minimalna teža je malo pod 1050 kg. Glede goriva se ločijo v dve podkategoriji: "Top Alcohol Funny Car" - motor teče na skorajda čist metanol in pa "Funny Car" - kjer motor teče na nitrometan - v bistvu skorajda enaka zmogljivost kot pri "Top Fuel". Top Alcohol Funny Cars, ki so tekmovali na tem dogodku, dosežejo nekje 2500 konjskih moči, časi na 1/4 milje so pod 6 sekund (5.8 je tipično), končna hitrost je nekje 230 mph (370km/h).
(klikni thumbnail za večjo sliko)
POŠASTI
Ko sem mislil, da huje ne more biti so prišli na vrsto Top Fuel vozila. Kaj vozila, pravi izstrelki!!
Motor je 8 litrski big block - V8 aluminjasta replika tipa 426 Chrysler hemi z ogromnim superchargerjem. Sam supercharger pobere za delovanje več moči kakor jo zmore dat od sebe tovarniški (stock) V8 hemi - torej slednji tud zavrtel nebi superchargerja
Ocenjena moč je med 6000 in 8000 konjskimi močmi - odvisno od okoliščin in obratov do katerih motor dovolijo zavrteti. Pravim ocenjena, ker ni ga dynota da bi to stvar lahko pravilno izmeril.
Minimalna predpisana teža je malo čez 931 kg.
Seveda je treba vso to moč pravilno spravit na kolesa in potem na podlago. Iz motorja na kolesa se moč prenese prek precizno časovno uravnavanega sistema sklopk. Sistem sklopk se nekako spušča kontrolirano in šele po 3 sekundah je povezava med pogonsko osjo motorja in prenosom na kolesa 100% sklenjena torej brez drsenja sklopke . Temperatura sklopke doseže 550°C.
Dame in gospodje, top fuel nezemeljska pošast spi v miru par ur pred štartom:
(klikni thumbnail za večjo sliko)
Kaj je tisto kar "Top Fuel" avto naredi tako nenavadno?? GORIVO - nitrometan - formula CH3NO2. V bistvu je to nekako podobno kot bi v navadnem bencinu bil že vsebovan med dragarji popularni "nitro".
Za optimalno izgorevanje 1 dela bencina potrebuješ 14.6 delov zraka - torej 1:14.6 mešanica, pri nitrometanu pa potrebuješ samo 1.7 delov zraka za isto količino nitrometana kot je bencina. Torej z isto količino zraka lahko izgori 8.7 krat več nitrometana kot bencina. Nitrometan imam sicer manjšo kalorično vrednost ampak še vedno lahko zaradi same izgorjene količine dobiš 2.4x več moči na izgorevalni cikel..
Torej ti izstrelki dosežejo 1/4 milje oz. 402 metra iz stoječega štarta prej kot v 5 sekundah - 4.7 sekunde je tipično, pri čemer je končna hitrost nad 300 mph oz. 500 km/h!!!
Ko stvar požene je to nekaj najbolj neverjetnega kar sem videl v svojem življenju. Pošastno sapojemajoče bobnenje, poleg zamaškov za ušesa sem si jih še krepko zatiskal z rokami. Stal sem približno 25-30m od štarta in ne da bi si želel bližje, temveč zaradi same groze in samo-ohranitvenega nagona čim bolj stran. Eksplozija nitrometana se (zaradi neizgorelega goriva in velikega prekrivanja odmičnih gredi) iz cilindrov prek izpuha širi še v atmosfero. Torej pri 9500 rpm koliko se zavrtijo - nekako zveni kot da bi 150 x na sekundo ustrelil s topom - s tem da gre tu pač za "kontrolirano" eksplozijo motorja z notranjim izgorevanjem. In ne samo grmi - tudi občuti se precej. (poglejte kako se je zatresel posnetek ob štartu). Enostavno tole čudo, inženirski ekstrem, pošastna vendar brzdana moč, nikogar ne more pustiti ravnodušnega. Krepko dvigne raven adrenalina, povzroča strah in nejevero pomešane z mazohistično željo po ponovnem doživetju. Še dobro da gre zelo hitro mimo tja v daljavo, ker nihče živ ne bi tega prenesel več kot tisti delček sekunde. Medtem ko ste prebrali prejšni stavek je Top Fuel izstrelek štartal in dosegel 402 metra!!!
Posnetek Top Fuel runde (quicktime format):
TOP FUEL video
Na cilju - čas 4.7 sekunde, hitrost prek 300 mph.
(klikni thumbnail za večjo sliko)
Kaj sledi po vsakem Top Fuel teku?? Seveda sem zavil v bokse preverit - in kakor je bilo za pričakovati - ne niso šli gledat TV temveč je uigrana ekipa že razstavljala in obnavljala motor za naslednjo Top Fuel rundo ki je bila na sporedu čez 45 minut!!! Med tem ko sem jaz porabil par minut, da prilezem do boksov je bil motor že razstavljen, 10 ljudi je delalo na njem. Edino supercharger je nedotaknjen ležal na mizi in čakal na naslednji tek. Zanimivo, da ni bilo niti približno tako sterilno fancy opremljeno kot npr. pri F1 - je bolj delovalo kot tipična ameriška familija - od mladih do starih, vključno z ženami
Boksi:
(klikni thumbnail za večjo sliko)
VLAČILEC Z REAKTIVNIM MOTORJEM
Za konec še izventekmovalni dogodek. Vlačilec z reaktivnim motorjem!!! Stvar je ogromna, v bistvu so iz vlačilca vzeli ven motor s prenosom, zadnji priklop in notri namestili reaktivni motor. Volan in zavore izgleda da še delujejo, ostalo pa je naravnost neverjetno:
(klikni thumbnail za večjo sliko)
In še 1/4 mile run vlačilca:
JET TRUCK RUN
Kakih posebnih spojlerjev nima da bi k tlom pritiskali, po moje je motor zelo rahlo navzdol obrnjen. Ko je pognal motor se sem zbal da bo v zrak poletel. Na koncu je bil čas okoli 6.7 sec in 211 MPH (340km/h) končne hitrosti.
ZA KONEC
Sicer me drag dirke v smislu kar se dogaja (organizirano ali neorganizirano) pri nas ne zanimajo, ampak tole je bilo nekaj čisto drugega. Vsekakor priporočam ogled vsem avto in strojnim navdušencem. Stvar je enostavno iz vseh vidikov ekstremna in zelo impresivna.
Riž se najde vedno in povsod
(klikni thumbnail za večjo sliko)