Alfa Romeo 33 skozi zgodovino ...
Srečni trojki
Ena najbolje prodajanih Alf vseh časov je zagotovo 33 – v dveh generacijah in milijon primerkih je milansko znamko prepeljala čez najbolj krizno obdobje.
Konec sedemdesetih je Alfa Romeo zašla v resne težave in šele državna pomoč in potem Fiatov prevzem sta veličastno znamko za silo postavila na to pot. Masovno proizvajan Alfasud v sedemdesetih se je tehnično hitro izpel in v tem štirimetrskem segmentu so Italijani pripravili presenečenje.
5-vratna kombilimuzina, dolga natanko 4 metre in sedem centimetrov, je luč sveta ugledala 1983, leto za njo pa skupaj s štirikolesno različico še Sportwagon, sprva imenovan Giardinetta. Osnovni model je zrisal Alfin oblikovalec Ermanno Cressoni, ki je podpisan tudi pod Alfo 75, medtem ko so karavansko različico dokončali pri Pininfarini.
33-ka je hitro postala enako priljubljena Alfa zaradi voznih lastnosti kot njen predhodnik Alfasud. Natančna vodljivost, dobra lega in močni bokserski motorji, so bili njen adut, a po drugi strani je bilo precej težav z nezanesljivo elektroniko in kot vse Alfe tega časa je imela tendenco k rjavenju. Tehnično precej podobna predhodniku pa je imela vendarle nekaj sprememb – zavorni diski spredaj so se z menjalnika v centru avtomobila, kar je bila ena od posebnosti Alfasuda, preselili navzven v kolesa, zadnje diske pa so zamenjali običajni bobni. Tudi sam dizajn je bil zelo aerodinamičen, s koeficientom 0,36 je bila v vrhu časa po aerodinamični učinkovitosti.
Ob štartu sta bila na voljo dva motorja, ki sta ostala še kot zapuščina Alfasuda, 1,3-litrski bokser s 75 KM in 1,5-litrski bokser s 85 KM. Obema je stregel dvostopenjski vplinjač. Moč je na sprednji kolesi prenašal petstopenjski menjalnik, pri katerem je bila zadnja prestava namenjena varčevanju in je Alfa 33 najvišjo hitrost dosegla v četrti prestavi. Močnejša verzija Quadrifoglio Oro (Zlata štiriperesna deteljica) je imela dvobarvno zunanjost, prozorne smernike spredaj, delno usnjene sedeže, lesen volan in prestavno ročico in v serijski opremi še zatemnjena stekla, brisalnike žarometov in desno vzvratno ogledalo.
33 1.5 4x4 so sestavljali pri Pininfarini in je imela priključljiv zadnji pogon s posebno ročico pred menjalnikom. Avto je debitiral jeseni 1983 v Frankfurtu, v Ženevi prihodnje leto pa so ljudje ugledali tudi karavansko različico, ki je bila najprej na voljo s 4x4 pogonom in šele kasneje s sprednjim.
Poleti 1984 se je dvema različicama pridružila še 1.5 Quadrifoglio Verde (Zelena štiriperesna deteljica). Dvojni dvostopenjski vplinjač je moč s 85 KM dvignil na 105 KM in omogočil končno hitrost 185 km/h. Športna naravnanost se je poznala tudi v posebni maski, dodatnih spojlerjih spredaj in zadaj in odbijačih v barvi karoserije. Tu so bile še posebna in prepoznavna Speedlineova platišča in nizkopresečne 14-palčne gume. Notranjost so nadgradili s športnimi sedeži, usnjenim volanom in merilnikoma pritiska olja in napetosti. Jeseni istega leta so dvojni vplinjač namestili tudi na 1,3-litrski motor in ga tako navili na 86 konjev.
Že jeseni 1986 se je zgodil manjši facelift – spremenjena je bila maska, smerniki so postali bele barve in ukinili so dvobarvno zunanjost. Več sprememb je bilo v notranjosti – poslovili so se inovativni merilniki, ki so se pomikali skupaj z nastavljanjem volana, armaturka je bila poenostavljena. Prenova je doletela tudi vzmetenje, zavore in menjalnik. Prišel je tudi novi motor, 1,7-litrski bokser, povrtan iz 1,5-litrske osnove, je zmogel 118 KM, v novih glavah pa so ventili dobili hidravlično asistenco. Z večjo močjo so prišli tudi hlajeni diski spredaj, 1.7 QV pa je bil prepoznaven po aerodinamičnih deflektorjih na oknih sprednjih vrat. Manjkal ni niti body kit s pragovi in spojlerjem na zadku.
V tem obdobju se je pojavil tudi 1,8-litrski turbodizel, ki ga je izdelal VM Motori. Ker v kratkem nosu, namenjenem bokserjem, ni bilo dovolj prostora, je imel motor le tri valje in izravnalnik. Motor je premogel 73 KM, za tlak je skrbela turbina, ni pa bilo hladilnika vstopnega zraka.
1988 se je pojavil tudi prvi 1,7-litrski bokser z elektronskim vbrizgom goriva, ki je premogel 110 KM (in še pet manj s katalizatorjem, ki je takrat postajal obvezen na nekaterih trgih), medtem ko je običajni »fergazerski« 1.7 obdržal 118 KM. Prvo obdobje Alfe 33 Type 905 se je počasi zaključevalo.
In z njo je odšla tudi kupejevska različica Sprint, ki si je z Alfo 33 v drugi generaciji od 1983 naprej delila mehaniko.
A o tem avtomobilu in testu čez nekaj mesecev.
Januarja 1990 je na trg prišla nova generacija Type 907 Nuova 33, z novo zunanjostjo, novo notranjostjo in 1,7-litrskim motorjem z glavama z dvojnima odmičnima gredema in 16 ventili, ki je postal najmočnejši bokser s 135 KM. Avto je oblikovne poteze povzel po veliki Alfi 164. Sestavili so tudi nov štirikolesni pogon z oznako Permanent 4, ki je dve leti kasneje postal Q4. Konec je bilo tudi težav z rjo, saj so Italijani karoserijo začeli pocinkovati.
Zadnje Alfe 33 so šle iz prodajnih salonov 1995, ko so jih zamenjali z Alfama 145 in 146, ki sta kmalu v muzej poslali tudi 20 let stare bokserske motorje. Te so januarja 1997 zamenjali sodobnejši vrstni štirivaljniki z znamenitimi Twin Spark dvojnimi svečkami.
V celotni zgodbi o Alfi 33 je treba omeniti še prototip Z33 Tempo Libero, Zagatov mini trivratni enoprostorec na osnovi Alfe 33, a s podobo večje Giuliette. Avto, ki je prerano vstopil na trg, ki ga bo nekoč zasedel Renaultov Scenic. Dlje od koncepta v Ženevi 1984 ideja ni prišla. Na drugi strani je treba pogledati tudi na Alfa Romeo ARNA, skupni projekt Alfe in Nissana. Italijani so prispevali mehaniko, Japonci pa karoserijo in tisto na tem zelo poceni avtomobilu, kar ni bilo ARNA, je bilo znano pod imenom Nissan Cherry.
Kakorkoli, skoraj 12-letno popotovanje kompaktne Alfe, ki je danes primerljiva s Cliom, je v veliki meri obdržalo tovarno nad vodo, vse do prihoda nove generacije, ki sta jo predstavljali Alfa 155 in 164. Skoraj četrt stoletja pozneje so 33-ke relativno redek avto, sploh zaradi slabe kakovosti izdelave in rjavenja. A nekaj jih najdemo tudi na naših cestah.
Avtor članka: Artur Švarc
Avtomanija: http://www.avtomanija.com/default.asp?rb=4&id=320" onclick="window.open(this.href);return false;