Alfa romeo GTV
GTV se je prvič pojavil na Ženevskem avtomobilskem sejmu marca 1995, po zelo dolgem obdobju, ko Alfa Romeo ni imel pravih športnih in coupejevskih avtomobilov v svoji ponudbi. Sama kratica GTV pomeni Gran Turismo Veloce, kar bi lahko prevedli kot "hiter grand tourer". Dizajn avtomobila je sestavila oblikovalska hiša Alfe s sodelovanjem Pininfarine, kar je obetalo takojšen uspeh. In niso se zmotili; tudi več kot deset let po prvi predstavitvi modela, je GTV serije 916 še zmeraj eden izmed najlepših avtomobilov, ki jih lahko srečate na cesti.
Splošni podatki o vozilu
GTV je bil zasnovan na platformi Fiata imenovani Tipo, ki se je izkazala za preverjen recept dobrih avtomobilov, čeprav je bila spremenjena in dopolnjena na veliko področjih. Avtomobil odlikujejo 3 stilske usmeritve: tipičen trikotni Alfa Romeo sprednji del z znakom in z enim parom okroglih luči levo in desno (čeprav je žaromet le en na vsaki strani), kar bi naj spominjalo na retro modele v 60-ih in 70-ih, nizek nos in odrezan visok zadnji del za izboljšano aerodinamiko ter izjemno nizek profil avtomobila, zaradi česar je vstopanje in izstopanje iz avta kar težavno, sploh na ozkih parkirnih prostorih, kjer dolga in predvsem debela kupejevska vrata vse prej kot pomagajo.
Posebej izjemne vozne lastnosti zagotavlja zadnje vzmetenje: to je Multi-link sistem neodvisnega vzmetenja, ki je na karoserijo pritrjen preko lahkega aluminijastega mostu. Takšen sistem zagotavlja pasivno krmiljenje zadnjih koles (5%), kar je skrbelo za zmanjšanje podkrmiljenja in zagotavljalo neverjeten občutek vožnje z avtomobilom po zaviti cesti, ki jo premorejo le avtomobili na zadnji pogon (GTV ima pogon spredaj).
Zelo odziven pa je tudi sam volanski sistem, ki vozniku natančno sporoča, kaj se dogaja na cesti. GTV je opremljen s sistemom Quick-rack, ki skrbi za bolj neposreden občutek na volanu in prilagaja odzivnost volana glede na hitrost in intenzivnost krmiljenja, kar pa lahko predstavlja zelo velik problem pri parkiranju v mestu in obračanju avta na zelo majhnem prostoru.
Obstajala sta dva paketa opreme avtomobila: Medio in Lusso. Medio oprema je vključevala 15 colska platišča iz lahke litine, ročno klimatsko napravo, kasetni radio s šestimi zvočniki, meglenke, centralno zaklepanje, električna stekla in ogledala z gretjem, ABS z EBD, 2 zračni blazini, 4-kraki servo volan, luči nastavljive po višini, avtomatski sistem zategovanja varnostnih pasov (sprožen ob trku), avtomatsko električno anteno v prtljažniku in sedeže prevlečene s tkanino z napisom Alfa Romeo.
Medio oprema letnika 1996:
Lusso paket pa je poleg osnovne opreme vseboval še 16-colska platišča, usnjeno notranjost in daljinsko centralno zaklepanje z alarmom. Kot dodatna opcija pa se je dalo naročiti metalno barvo in električno strešno okno.
Lusso oprema letnika 1996:
Tudi sam avtomobil je bil zgrajen z nekaj nevsakdanjimi rešitvami materialov in dizajna. Da bi znižali težo avtomobila so prednja maska, odbijač in oba blatnika narejeni iz posebnega plastičnega kompozita imenovanega KMC. Celotna karoserija avtomobila je pocinkana, zato je praktično večna. Amortizerji prtljažnega in motornega prostora so napolnjeni z dušikom. Vrata za vstop v avtomobil se odpirajo z gumbom, ki se potisne v karoserijo, saj avto kljuk nima. Prtljažna vrata se odpirajo ali iz notranjosti, kjer se gumb za prtljažnik skriva v odlagalnem predalu, ali pa s ključavnico, ki je skrita pod Alfa Romeo znakom. Tudi odpiranje posode za gorivo je krmiljeno iz kabine z gumbom. Tudi akumulator in bencinska črpalka ter sam rezervoar so postavljeni za zadnje sedeže v notranjost prtljažnika za boljšo razporeditev teže.
Motor v GTV (športno srce)
1.8 TS 16V 144 bhp
2.0 TS 16V 150 bhp (na sliki)
2.0 V6 Turbo 202 bhp
3.0 V6 12V 192 bhp
3.0 V6 24V 220 bhp
Twin Spark motorji so doživeli največ sprememb v obdobju, ko so jih še vgrajevali, saj ga je kasneje zamenjal naprednejši JTS agregat, ki ni več imel sistema dveh svečk ampak direktni vbrizg goriva. O podrobnejši ločitvi TS motorjev in Twin Spark tehmologiji si lahko preberete spodnji članek:
Alfa Romeo Twin Spark motorji
Ali pa o JTS tehnologiji: JTS motorji
In pa še slike motornega prostora in kaj vse je v njih:
2.0 TS (CF1, CF2/3 imata plastičen pokrov in malo spremenjeno razporeditev)
1- Prostor za dolivanje olja
2- Palčka za preverjanje nivo olja
3- Zračni filter
4- MAF/LMM/Senzor pretoka zraka
5- Posoda za hladilno tekočino/dolivanje/preverjanje
6- Posoda za kontrolo in dolivanje zavorne tekočine
7- Posoda za tekočino za vetrobransko steklo
8- ABS senzorji - priklop
9- Toplotna zaščita izpušnega kolektorja
10- Termostat
11- Posoda za kontrolo in dolivanje servo tekočine
12- Varovalke
13- Motorček prostega teka
14- Pod plastično zaščito se skriva filter kabine
2.0 V6 TB (Turbo bencinski motor)
1- Prostor za dolivanje olja
2- Posoda za hladilno tekočino/dolivanje/preverjanje
3- Zračni filter
4- Palčka za preverjanje nivo olja
5- Posoda za kontrolo in dolivanje zavorne tekočine
6- ABS senzorji - priklop
7- Varovalke
8- Priklop za polnjenje klime
9- Kromirani sesalni kolektorji (nekaj s čimer se lahko bahate pred prijatelji)
3.0 V6
1- Prostor za dolivanje olja
2- Posoda za hladilno tekočino/dolivanje/preverjanje
3- Zračni filter in MAF (senzor pretoka zraka)
4- Palčka za preverjanje nivo olja
5- Posoda za kontrolo in dolivanje zavorne tekočine
6- Posoda za kontrolo in dolivanje servo tekočine
7- Varovalke
8- ABS senzorji - priklop
9- Posoda za tekočino za vetrobransko steklo
10- Hladilnik klime, za njim pa je hladilnik motorne tekočine
11- Hladilne cevi za servo olje
12- Hupa
13- Kromirani sesalni kolektorji (nekaj s čimer se lahko bahate pred prijatelji)
14- Tukaj se nahaja ključavnica za vklop/izklop alarmne naprave
15- Pod plastično zaščito se skriva filter kabine (seveda na drugi strani)
Opomba: Akumulator in bencinska pumpa se nahajajo v prtljažnem prostoru točno pod zvočniki na zadnji polici. Za dostop morate odstraniti oblogo, ki je na zgornji strani pritrjena s plastičnimi maticami. Posoda za gorivo se nahaja za zadnjimi sedeži.
Znana Britanska avtomobilistična serija je pripravila prispevek o coupejih, kjer je bil zmagovalec ravno GTV 3.0:
http://www.youtube.com/watch?v=5YNWzIXF" onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related
Izdelane so bile 4 serije modela GTV:
1995-1998 P1
1998-2003 P2
2003-2005 P3
GTV 3.0 Cup Edizione Limitata
Pa si poglejmo kako ločite serije GTV po letnikih (916):
Tole je P1, ki je imela črne/nebarvane pragove in Scudetto brez kromirane obrobe ter brez mrežice. P1 modeli so imeli 4-kraki volan, usnjeni sedeži so gladki, sredinska konzola je črne barve in uporabljen je Soft-lack, ki je zelo rad poškodovan ali se lepi.
Letnik 1997 ima že kromiran srček z mrežico in pragove v barvi karoserije.
Oba modela pa imata identično notranjost od letnika 1995-1998, sedeži so iz tkanine ali delno usnjeni (črni, rjavi), preproga je sive barve, napis na pragu je črn.
Od letnika 1998 - P2 - naprej pa ima GTV izboljšano srebrno notranjost z malce spremenjeno postavitvijo instrumentov, gumbov, trikraki volan namesto 4-krakega, sedeži so veliko boljši, prešiti in barvno usklajeni z vratnimi paneli, ki so prav tako prešiti. Poleg tega je na voljo veliko več barvnih vzorcev usnja: beli, modri, črni, rdeči, tobačni, rjavi. Barvno usklajena je tudi preproga. Na voljo je sredinski predal/naslon za roko. Tudi motorji so drugi in sicer so zamenjali aluminijaste TS motorje s plastičnimi. Krmiljenje klimatske naprave je podobno kot v 147/GT/156. Pragovi imajo srebrn napis Alfa Romeo. Stekla imajo Auto-Dropp funkcijo ob odpiranju. Na voljo je daljinsko centralno zaklepanje. Opuščeni so V6 TB motorji.
P3 face-lift pa ima spremenjen nos avtomobila, ki spominja na serijo 147 in GT, spet so malce spremenjeni sedeži, ki imajo malo manj šivov, spremenjena je sredinska konzola, ki ima okrogle gumbe, na voljo je CD predvajalnik in JTS motorji namesto TS, na voljo je novejši in najbolj zmogljiv 3.2 V6 motor z 240KM:
Izdelana pa je bila tudi limitirana serija GTV Cup, ki je imela 3.0 V6 motor, dodan zadnji spojler, drugačne pragove in sprednji spojler (aeropack) ter spremenjene blatnike pri sprednjih smernikih. Na srednji konzoli je imela ploščico z napisom Cup serie limitata in številko avta.
Tehnični podatki
Pogon: spredaj ležeči motor, pogon na sprednja kolesa
Vzmetenje: spredaj MacPherson s stabilizatorjem; zadaj multi – link vzmetenje s stabilizatorjem.
Medosna razdalja: 2540mm
Zavore: ABS serijsko, spredaj diski 284mm (305mm on 3.0 V6), zadaj diski diameter 240mm, ročna zavora zadaj, deluje preko zavornega kabla.
Menjalnik: 5 stopenjski ročni, 3.2 verzija tudi 6 stopenjski ročni
Teža vozila: GTV 2.0TS : 1370kg; 3.0 V6 : 1415kg; 2.0 V6 turbo : 1430kg
NAKUP RABLJENEGA GTV-ja
Najprej je pomembno, da se vsak nov kupec sprehodi okoli avta, ki ga kupuje, da pregleda, če vse panele avtomobila stojijo simetrično in se lepo pokrivajo. Za Gtv je normalno, da je sprednja maska popraskana od kamenčkov, vendar naj vas to ne skrbi, ker ne bo rjavela; sprednja del avtomobila je v celoti narejen iz kompozitne plastike. Če je maska brez kakršnih koli prask in udarcev kamenja, je to jasen znak, da je bil avtomobil spredaj ponovno barvan iz nekega razloga. Zelo verjetno bo imel avto tudi udarnine po strani. Vzrok temu so ozka parkirna mesta in pa dolga kupejevska vrata brez zaščitnih plastik ter drugi ljudje, ki se drgnejo ob avtomobil in ga občudujejo.
Alfa Romeo GTV je zelo zanesljiv avto, če je pravilno in redno servisiran; so tudi primerki 2.0 TS s 300. 000 kilometri na števcu in več. Toda vseeno je potrebno biti pazljiv na nekatere detajle pred nakupom.
Motorji od Alfa Romeo so nagnjeni k porabi olja, zato je potrebno ob redni vožnji tedensko pregledati stanje olja, sploh če je to bilo menjano pred več kot 10.000 km. Če naletite na primerek, kjer olje manjka pod polovico ali ga sploh ni, se je bolje obrniti in prihraniti drago vzdrževanje, ker je to prvi znak zanemarjenega motorja. Alfa Romeo svetuje, da naj se stanje olja pregleduje vsakih 700 km in redno doliva! Posledice prenizkega nivoja olja so obrabljeni ojnični ležaji kar lahko posledično pripelje do zaribanega motorja in popravilo v višini 2000€. Za več detajlov o Twin Spark motorjih si preberite tale članek.
Glavne jermene je potrebno menjati na približno 60 000 km ali na 3 leta, kar pa je dokaj draga zadeva (predračun na servisu je najmanj 500€ zato pozor!). V6 motorji se servisirajo na 120 000 km, servisi pa so cenejši kot za TS. Posebej pozorni moramo biti, kadar motor zaženemo hladnega in se sliši, kot da je dizel. To velja še posebej za 2.0 l različico, težava pa je pokvarjen variator in ga je potrebno zamenjati (200€ ali več ali pa ga popravimo s kitom, ki stane 5€ plus delo). 2.0 TS ima 8 svečk in vsaka stane približno 20€. Dobra stran teh je, da se menjavajo le na vsakih 100.000 kilometrov. Če v avtu čutimo slabe pospeške ali zadušenost, je verjetno kriv senzor pretoka zraka ali MAF/LMM, ki pa se lahko tudi očisti ali pa v skrajnem primeru zamenja. Cene senzorjev zelo variirajo: original je nekje 350€, nadomestni del pa okoli 100€. Zelo če ne najbolj pa je pomembno, da ima avto znano servisno zgodovino in da je bilo olje zamenjano v rednih intervalih, ki naj ne bi smeli presegati 20.000 km ali enkrat letno (še bolj priporočljiva pa je zamenjava na 10.000 km).
Zelo pogosta je tudi okvara termostata na TS-u: ko temperatura ne naraste pri normalni vožnji čez 50°C je zagotovo treba zamenjati termostat. Ta stane 100€ (original) zamenjava pa je dokaj enostavna.
Pri 3.0 V6 moramo biti pozorni na cevi, ki hladijo olje. Te so nagnjene h koroziji, njihova zamenjava pa je zelo draga (470€) in težko izvedljiva.
Sklopke in menjalniki so pri GTV zelo zanesljivi. Sklopka na koncu svojega življenja bo visoko prijela, ker so sklopke samonastavljive. Sklopka pri 3.0 je težja kot tista pri 2.0 in to je povsem normalno. Preveriti je potrebno edino, ali lahko prestavimo v vse prestave in če je to vredu, potem imate eno skrb manj.
Zavore so brez kakršnih težav, le tiste pri 3.0 so nagnjene k pregrevanju, kar se kaže če pri zaviranju trese volan, in jih je zato bolje zamenjati za športne (Brembo ali kaj podobnega). Pri TS modelih je znano, da zadnje čeljusti zaradi zavornega prahu rade primejo in ne spustijo. V takšnem primeru je potrebno čeljusti očistiti, razgibati in ponovno namazati.
Zavedati se je tudi potrebno, da je GTV 2+2 coupe, zato na zadnjih sedežih in v prtljažnem prostoru ne pričakujte veliko prostora (samo 110l prostornine z ozko odprtino, za 2 torbi in nič več!). Zadnji sedeži so primerni samo za otroke ali manjše odrasle. Če ste višje rasti se prav tako izogibajte verzijam s strešnim oknom. Zelo problematično je tudi vetrobransko steklo, ki je zelo nizko in omejuje pogled navzgor, sploh kadar stojite pri semaforju.
Vzmetenje ima kar nekaj šibkih točk, ki jih je vredno pregledati. Predvsem pozorno je potrebno pregledati prednje in zadnje roke. Če opazimo zelo obrabljen notranji rob prednjih gum, je to znak, da je prednje vilice potrebno zamenjati. Cena takšnega postopka je okoli 70€ po komadu in traja približno 1 uro. Vendar tudi če imamo vzmetenje nastavljeno perfektno bomo vseeno opazili trošenje gum, kar je normalno. Sami deli vzmetenja so kar dragi: prednji amortizerji so 150€ po komadu, zadnji pa 60€ (nadomestni deli). Cene originalov so x2!
Zadnje vzmetenje je bolj problematično kot sprednje, ki pa se razlikuje po tem, ali kupujemo 2.0 ali 3.0. Zadnje roke imajo 14 selenov iz gume. Ker so rahlo poddimenzionirani v 99% počijo ali se prehitro obrabijo. Simptomi so pokanje v zadnjem koncu avtomobila, škripanje ipd... Najslabša možna varianta je, da se potem izrabijo puše selenov na zadnjem mostu iz aluminija, nov most pa je cca. 1500€ (mhm, vem!). Naprodaj so samo komplet originalne zadnje roke, ki pa stanejo 800€ za eno stran vozila in so spet opremljene s poddimenzioniranimi seleni. Tretja opcija je powerflex komplet, ki naj bi bil potem za vse večne čase oz. naj bi zdržal dlje kot je življenjska doba GTV. Stane 250€+delo. Če slučajno slišite, sploh, kadar greste preko grbin in neravnin, da v zadnjem delu avtomobila kaj škripa in poka je to jasen znak slabega vzmetenja in iztrošenih puš.
Izrabljena puša, ki jo je potisnilo iz svojega ležišča:
Najbolj trajna rešitev za GTV vzmetenje so puše iz PU-ja imenovane Powerflex ali Strongflex, ki držijo veliko dlje od originala. V6 modeli imajo malce izboljšano podvozje zadaj, vseeno pa jih mučijo enake težave izrabe puš.
Powerflex podvozje - vijolične, črne ali rumene puše:
3.0 motorji nimajo tako velikih težav, ker imajo spoje na kritičnih mestih podvozja rešene brez teh gumic in sicer imajo sferične sklepe, vseeno pa se lahko pojavi škripanje v zadnjem delu vozila, kar rešimo z zamenjavo rok, kar pride 260€.
Naslednja stvar, ki je dokaj pogosta, je slabo tesnjenje šip, kar pa je posledica vrat brez okvirja. Popravilo je enostavno in lahko se opravi doma, gre pa za nastavitev stekla v vratih. Delo ni lahko ali hitro opravljeno, kajti steklo ima vijake, ki se nahajajo za vratnimi paneli, in se preko teh nastavlja. Dokler ugotovite pravilno pozicijo vseh vijakov, bo minilo kar precej časa, energije in živcev.
GTV je antikorozijsko zaščiten, zato rjaveti ne bi smel. Pri prvih serijah se pa rado pojavi rjavenje poda in pa predela okoli koles. Sami karoserijski deli pa ne morejo rjaveti, ker je večina avta iz plastike ali aluminija. Velika karoserijska težava pri GTV pa so potolčene stranice avtomobila, ki jih je izjemno težko popraviti, sploh zadnji bok. Tudi počen pokrov motorja pomeni velik izdatek, saj načeloma ni mogoče popravljati kompozita.
Tudi elektronika je brez kakšnih resnejših napak, vseeno pa je dobro preveriti, če vse dela tako, kot bi moralo; predvsem luči, brisalci (ki so na prvi seriji radi prenehali delovat), antena (ki je 99% zaribala, ker je znotraj iz plastičnih vodil in zobnikov), radio, klima, el. stekla in ogledala... V primeru, da klima ne dela, nas lahko čaka drago popravilo. Preveriti je potrebno varovalke v prtljažniku, ki se zaradi odpovedi releja za gretje zadnjega stekla rade stopijo. Akumulator je tudi v ptrljažniku in preverimo ali ni slučajno nepritrjen ali ne pušča kislino.
Pomembno je tudi, da preverimo če samodiagnoza deluje pravilno. Ko avto zaženemo, se prižgejo tri lučke: ABS, Air Bag sistem in pa Enigine Managment. Pomembno je, da vse lučke po nekaj sekundah ugasnejo. Če ne, je s sistemom, ki sveti, nekaj narobe in ga je potrebno pregledati. Airbag lučka se rada prižge, če med vožnjo spreminjamo položaj sedeža, ker se pod njim nahajajo priklopi. Ob prižgani ABS lučki naš čaka resetiranje napake pri avtomehaniku (15-25€) in menjava enega ali več ABS senzorjev, ki pa so zelo dragi (120€ eden), ker so delani samo za GTV in Spider serijo.
Najbolj pomembno pri nakupu pa je vsekakor vaše občutje avtomobila in lastno mnenje glede primerka, ki si ga ogledujete! Veliko sreče pri nakupu!
Informacije zbral: Aleš Horvat