Pozdravljeni,
Veliko že napisanega pa vendar posredujem še svoje ugotovitve ob odpravljanju nadležnega piskajočega zvoka iz servositema.
Nisem strojnik tako za napačno uporabljene besede ali napake ne odgovarjam
Vse skupaj se je začelo jeseni 2018, ko mi je začela puščati visokotlačna cev iz servo črpalke do volanske letve, ta je bila že obnovljena, vendar na neustrezen način opisanem spodaj v povzetku. Za lažjo predstavo je to cev številka 2 na sliki 1.
Slika1:
Ker sem preveril ceno nekje 200€ OEM sem povprašal še pri ''lokalcih'', ki izdelujejo hidravlične sisteme. Cena 30€ za obnovo se mi je zdela precej ugodna , tako da sem se odločil za obnovo.
Na sliki so na novo narejeni vsi deli, na vsak konec priključka črpalka/letev in vmesno alu cev so se namestile matice in stisnili/zavarili obroči, na katere se privijači gumijasti del cevi.
Slika 2:
Cevi se namesti v avto, dolije olje, odzrači in preveri. Pri preverjanju pa ŠOK, prisoten je grozen piskajoč zvok med ne-obračanjem in med obračanjem volana.
Mešani občutki, nekaj je narobe! Se je kaj zamašilo, je crknila črpalka, je kaj drugega? Po prebiranju foruma, prva ugotovitev posodica za olje in samo olje, pa vendar tega prej ni bilo, kaj se dogaja?.
Nekaj časa se vozim olje ne pušča in se ne peni, vse je v redu razen piskajočega zvoka. Vsakega ki peljem samo pogleda kaj je to in vpraša če mi je šla turbina.
Nekaj časa premišljujem in potem odločitev: če je bilo prej vse v redu in sedaj ni je nekaj narobe s samo novo cevjo. Preverim in glej ga zlomka original cev je fi 10 mm, ta na novo izdelana pa fi 8 mm.
Rečem si, verjetno je krivec za piskanje premajhen fi. Se odpeljem nazaj do tega ki mi je cevi izdelal in vprašam zakaj fi 8 mm in ne fi 10 mm. Možak reče da je srednja kovinska cev in priključki fi 8 mm in je mislil da bo v redu. Prosim za izdelavo novih gumijastih cevi fi 10 mm, da bi lahko odpravil piskanje.
Dobim cevi in primerjam:
Slika 3:
Slika 4:
Namesti se širša cev, dolije olje, odzrači in preveri, zadeva še zmeraj piska in ni izboljšave, olje ne pušča in se ne peni.
Tako se vozim nekaj časa in mi gre pošteno na živce. Še zmeraj je želja po ugotovitvi od kje prihaja piskajoči zvok večja kot po nabavi OEM cevi, tako da se lotim raziskovanja.
Kdo povzroča tak zvok, mogoče črpalka, kaj je to za ena črpalka?. Preverim in to ni batna črpalka kot včasih ampak ''tribna''.
Slika 5:
Tukaj so nameščene lopatice na rotorju in zaradi zasnove povzročajo pulzirajoče črpanje, kar se na tlačni cevi nameščeni na črpalko čuti kot vibracije. Na izstopu je nameščen ventil, kateri uravnava tlak v sistemu. Lahko na piskajoči zvok vpliva ventil?
Pa preverimo. Odstranim najprej tlačno cev iz servo črpalke:
Slika 6:
Nato pa sam ventil iz servo črpalke:
Slika 7:
Preverim dele ventila, sam ventil ni zamašen in vzmet tudi deluje::
Slika 8:
Prav tako vijak ni zamešen:
Slika 9:
Z začudenjem gledam zakaj ima prvi vijak ki drži ventil (tisti kos z vzmetjo) v servo črpalki tako majhen fi luknje in naprej še skrajno desno vijak za vijačenje tlačne cevi v prejšnji vijak na servo črpalko. Ta ima tudi fi luknje samo 2 mm. Poudarim naj še, da je na vijaku za vijačenje tlačne cevi na letev enak vijak z malenkost drugačnim dušilcem, v vijak je vstavljen obroč in zataknjen s seger obročem.
Preverjam po internetu in ugotavljam da imajo vsi ostali vijaki za vijačenje tlačne cevi večji fi luknje.
Razmišljam, če je mogoče zaradi teh majhnih lukenj preveli tlak in premajhen pretok in zaradi tega servo piska. Preverim za OEM vijakom in stane nekje 8€. Nič preverimo kaj se zgodi če luknje povečamo, če ne bo v redu naročim novega.
Vijak za vijačenje tlačne cevi na servo črpalko povečamo na fi 4 mm. Vse skupaj se zmontira nazaj, dolije olje, odzrači in preveri.
Katastrofa! zadeva še bolj piska in precej glasneje na 1k rpm!. Jah nič tukaj smo ga usekali mimo , ter naročim nov vijak.
Razmišljam in ugotavljam da dejanski fi luknje vpliva na sam zvok servo sistema.
Ker je bilo že kar nekaj napisanega o menjavah servo posode in olja rečem v redu lahko je tukaj problem in preverim še samo olje ter posodico.
Odstrani se olje iz posodice in opazim filter, ki je bil na svojem mestu, vzamem daljše klešče in ga poizkusim odstranit. Lej ga zlomka filter je samo nataknjen v posodici:
Slika 10:
Ugotovim da je v samem filtru nekaj smeti in predvsem opilkov na notranji strani, filter je po tej ugotovitvi nameščen na povratku, kar je logično da se olje očisti preden iz posodice nadaljuje pot nazaj v servo črpalko.
Filter ustrezno očisti ter ga namestim nazaj, dolijem oje Tutela gi/r, prej sem dolil klasično Mobil syntech ATF olje. Po razpravah na forumu bi to lahko rešilo težavo?
No pa preverimo odzračim sistem in glej ga zlomka piskajoč zvok je še zmeraj prisoten in se stanje kljub ustreznem olju, ter čiščenju filtra ni izboljšalo.
Ugotavljam naprej in očitno je nekaj s samim tlakom ter dušenju zvoka vibracij, katere povzroča črpalka, te vibracije se preko cevi prenašajo na volansko letev in prisoten je piskajoči zvok.
Ker imam možnost vijačenja različnih cevi, sem tako namestil T kos in preveril tlak v sistemu:
Slika 11:
Tlak je v ustreznih mejah pri prostem teku 0 barov, med obračanjem volana nekje 50 barov in na polno obremenjen 100 barov:
Se pravi tlak je v redu in preverimo še kaj se dogaja z zvokom pri stiskanju cevi. Ko se povratno ali dovodno cev ustrezno stisne ves piskajoči zvok izgine, pri popolni zatesnitvi se pojavi zvok preobremenitve črpalke.
Pri tem pozor! Če bo kdo to preverjal ne imejte polno stisnjeno cevi več kot nekaj sekund ker, z obremenitvijo lahko zakurite črpalko:
Po tem takem in preverjanju je ugotovitev da je piskanje odvisno od dušenja vibracij sistema. To pa kot že ugotovljeno pomeni da servo črpalka zaradi zasnove povzroča pulzirajoči pretok olja ki se kot vibracije prenaša iz servo črpalke na samo tlačno cev in naprej po cevi do letve, Preko servo letve pa naprej na karoserijo in volan v kabini. Končen rezultat je piskanje.
Se pravi tukaj je nekaj v zvezi s tlačno cevjo, da se pojavlja piskanje in gremo preverjat tlačne cevi:
Na sliki je tlačna cev za 1,9 jtdm:
Slika 12:
Na gumijasti cevi stav dve objemki, na nekaterih tlačnih ceveh ena in kaj to je? To je dušilec na sami tlačni cevi. V cev je vstavljen obroč ki naredi zožitev iz fi 10 mm na 2 do 4 mm zunaj pa je ta obroč stisnjen na cev da ostane na svojem mestu.
Se pravi meni manjka dušilec na cevi, no pa gremo v izdelavo. Dala se je izdelat nova tlačna cev v katero se je vstavil obroč:
Slika 13:
Slika 14:
Cev se zmontira nazaj dolije olje, odzrači sitem in preveri.
Glej ga zlomka končno pozitiven rezultat! MOTEČ PISKAJOČ ZVOK NI VEČ PRISOTEN ''juhej''.
Po nekaj km vožnje je komaj zaznati še rahlo piskanje okrog 1k rpm, ki ni moteče pa vendar na cevi je samo en dušilec in bi morala biti dva.
Gremo preverit, Izdela se še ena dodatna cev dolžine 15 mm z vstavljenim dušilcem v cev. Ponovno se vse skupaj zmontira nazaj, dolije olje in odzrači sistem.
Po testiranji, ni nikjer po celem področju vrtljajev prisotnega nobenega zvoka. Vibracije so prisotne na cevi takoj iz sevo črpalke do cevi, kjer so vstavljeni dušilci. Od tam naprej vibracij na cevi ni čutiti. Končen rezultat pa je takšen:
Slika 15:
V sistem se je nalilo olje kije bilo najlažje dostopno in to je:
Slika 16:
Povzetek, ugotovitve in priporočila.
Servo sistem ni zakomplicirana zadeva in lahko vsak posameznik preveri kje je težava v kolikor se le ta pojavi.
Pojav piskanja ali kakšnega drugega zvoka je potrebno najprej opredeliti in ugotoviti zaradi česa se je pojavil. Ali je šlo za menjavo kakšnega dela sevrvo sistema, obrabljenost, okvara, itd.
V kolikor se pojavi samo piskanje, brez kovinskega ropotanja ali težjega obračanja volana, bi lahko sklepali na porušitev dušenja vibracij servo sistema.
Kaj se da storiti in kako ugotoviti pa gremo po korakih:
1. Ali se splača obnoviti servo cev če pušča oziroma je bolje kupiti novo original?
Obnova je kot omenjeno nekje 30€ kar je nekajkratnik manj od originalne in če je obnova ustrezna bo cev zdržala več časa. Prednosti ustrezno obnovljene so daljša življenjska doba, lažja menjava posameznih delov v kolikor začne puščati, lažje menjavanje olja, ker se cev lahko od-vijači kjer koli.
Pri obnovi je potrebno upoštevati da je uporabljena ustrezna cev pravilnega premera, dolžine in je bolje če je gumijasta cev brez kovinskega opleta v sami cevi, ker sama guma manj prenaša vibracije kot kovinski oplet.
Obnova ni uspešna in cev začne po kratkem času puščati v kolikor se razrahlja kovinsko objemko cevi priključka, zamenja gumijasto cev in ponovno stisne že uporabljeno kovinsko objemko na priključek (slika 17).
Slika 17:
Pri obnovi cevi naj vam na kovinske priključke dodajo matice in stisnejo/zavarijo robljeni del na katere se pri-vijači gumijaste cevi. Na tak način puščanje ne bo mogoče in se gumijasta cev lahko posamezno menja v kolikor začne puščati:
Slika 18:
Slika 19:
Pri obnovi naj vam v kolikor obnavljate tlačno cev na daljši gumijasti del cevi dodajo vsaj enega bolje pa dva dušilca. To je kovinski obroč vstavljen v cev in stisnjen na cev z zunanjo objemko, kovinski del naj ima premer luknje fi 2 mm do največ 4 mm.
2. Ali je smiselno menjavati posodico za olje in kakšne so razlike med olji.
V kolikor posodica za olje ne pušča in nima poškodovanega tesnila pokrova in filtra je njeno menjavanje nesmiselno.
Če se piskanje naenkrat pojavi je možno da se je zamašil filter. Izpraznite olje iz posodice, tako da z daljšo gumijasto cevjo izsesate olje ali uporabite večjo injekcijo ali kaj drugega. Filter se nahaja na sprednji strani posodice na povratku. Z daljšimi kleščami ga lahko iztaknete in po čiščenju nataknete nazaj.
Opilki in umazanija se naberejo na notranji strani filtra, očistite ga lahko s spiranjem, uporabo zraka in drugih pripomočkov, vendar pazite da ne poškodujete mrežice v samem filtru.
Da bi različno olje vplivalo na piskanje sam nisem opazil. Servo sistem sem preveril s tremi olji: Mobil synthetic ATF, Tutela GI/R in Petrol ATF DXIII. Pri testiranju teh treh olj se je servo sistem obnašal enako in ni bilo razlike v zvoku.
3. Pojavilo se je piskanje kako lahko to ugotovim in odpravim?.
Če se pojavi piskanje je potrebno najprej ugotoviti vzrok, ali se je kaj na sistemu menjavalo oziroma se piskanje pojavi samo od sebe.
Najprej preverite kaj se dogaja v sami posodici z oljem, se olje peni?
V kolikor se olje peni pomeni da je v olju prisoten zrak, to se vselej pojavi pri menjavi olja, ko se sitem sam odzračuje. V kolikor se olje peni med delovanjem in se pred tem ni menjavalo olja lahko pomeni da je olja premalo, ter dovodna cev v servo črpalko na vrhu posodice vleče zrak ali servo sistem nekje pušča. Ta zadnja opcija je manj verjetna, saj bi v nasprotnem primeru opazili puščanje nekje na sistemu. Lahko se pojavi luža pod avtom ali v posodici primanjkuje olja.
Olja je dovolj in se ne peni. Je zamašen filter?
Lahko da se je delno zamašil filter in ovira pretok. Izsesajte olje in odstranite filter iz cevi, ter ga očistite!, dolijte olje in odzračite sistem. To storite tako da avto vžgete in obračate volan iz ene skrajne lege v drugo, ta postopek nekajkrat ponovite in spremljajte nivo olja.
Filter lahko tudi izpade iz cevi in prosto plava po posodici, če se to zgodi je verjetno izpadel ker je zamašen. Ponovite zgornji postopek čiščenja filtra.
Je po čiščenju filtra piskajoč zvok še prisoten?
Potrebno je ugotoviti ali je za piskanje krivo porušeno dušenje vibracij ali kakšna druga okvara. To se preveri tako da se avto zažene med delovanjem se rahlo stiska cevi ki gredo v posodico za olje in iz nje.
Pri stikanju cevi pozor! Cev naj ne bo stisnjena popolnoma več kot nekaj sekund ker s tem tvegate da zakurite servo črpalko.
Pri določeni stisnjenosti cevi zvok piskanja izgine? Če ja je potrebno preveriti servo sistem, je mogoče krivec ventil v servo črpalki, zamašen kakšen vijak za vijačenje cevi na servo črpalko ali volansko letev, ali pa je kakšna težava s samo volansko letvijo. Tukaj lahko odstranite in preverite vsak del posebej ali vse skupaj.
Preverite tudi do kje na tlačni cevi je čutiti vibracije. Tam kjer je tlačna cev pri-vijačena na servo črpalko so vibracije najizrazitejše. Na drugi strani kjer je cev pri-vijačena na volansko letev vibracije ne smejo biti prisotne.
Pri vijačenju servo cevi na volansko letev pazite pri navoru vijaka! Volanska letev je aluminijasta in če uporabite večji navor na vijaku tvegate poškodbo navoja v aluminijastem delu letve.
Če zvok ne zgine je lahko problem v sami servo črpalki, lopatice na rotorju ne stekajo ali se je že obrabila, kar se opazi po zamašenem filtru. V tem primeru je potrebno menjati servo črpalko.
LP